Form of Work
E-booki
(10)
IBUK Libra
(10)
Książki
(3)
Publikacje naukowe
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Status
available
(5)
only on-site
(1)
Branch
Wypożyczalnia dla Dorosłych
(2)
Filia nr 7
(2)
Filia nr 3
(1)
Czytelnia dla Dorosłych
(1)
Author
zbiorowa Praca
(6)
Pl Infor
(2)
Jamborska Eliza
(1)
Kryciński Stanisław (1954- )
(1)
Nietrzpiel Piotr
(1)
Pawłowska Władysława (1910-1994)
(1)
Pisuliński Jan (1968- )
(1)
Sosnowski Krzysztof
(1)
Trejgel Grzegorz
(1)
Year
2020 - 2021
(5)
2010 - 2019
(8)
Time Period of Creation
2001-
(2)
Country
Poland
(13)
Language
Polish
(13)
Subject
Akcja "Wisła" (1947-1950)
(1)
Cerkwie
(1)
Osadnictwo
(1)
Pawłowska, Władysława
(1)
Pawłowski, Jan
(1)
Polacy za granicą
(1)
Ukraińcy
(1)
Ukraińska Powstańcza Armia (UPA)
(1)
Wojsko Polskie (1944- )
(1)
Wysiedlanie
(1)
Łemkowie
(1)
Subject: time
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Subject: place
Polska
(2)
Lubelszczyzna
(1)
Syberia (Rosja)
(1)
Słowacja
(1)
Województwo rzeszowskie (1945-1975)
(1)
Węgry
(1)
Łemkowszczyzna (region etnograficzny)
(1)
Genre/Form
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Domain
Historia
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
13 results Filter
E-book
In basket
Date of publication: 2021
Publikacja praktycznie i przystępnie wyjaśnia, jak prawidłowo i zgodnie z prawem dokonać darowizny, zawrzeć umowę o dożywocie bądź sporządzić testament. Szczegółowo omawia też zasady dziedziczenia ustawowego oraz skutki przyjęcia spadku. Czytelnik dowie się z książki m.in.: kiedy testament ustny jest ważny, ile czasu ma spadkobierca na odrzucenie spadku, jak sporządzić wniosek o stwierdzenie nabycia spadku do sądu, czym jest zapis testamentowy, kto może żądać zachowku. Ponadto poradnik wyjaśnia: jakie są rodzaje testamentów, jak przebiega dział spadku, na jakich zasadach dziedziczą dzieci w rodzinie zastępczej, jakie dane można uzyskać w Rejestrze Spadkowym, gdzie znaleźć informacje o rachunkach bankowych zmarłego, jak odrzucić spadek, co dzieje się z małą firmą po śmierci właściciela, kto może dziedziczyć gospodarstwo rolne, czym jest umowa o dożywocie, jak prawidłowo zawrzeć umowę darowizny, czy darowizna wpływa na dziedziczenie. Poradnik zawiera także wzory umów, testamentów i wniosków w postepowaniu spadkowym. Objaśnia znaczenie najważniejszych postanowień umowy darowizny oraz umowy o dożycie, które często są stosowane, aby jeszcze za życia przekazać majątek wskazanym osobom. Autorka poświęca także uwagę opodatkowaniu otrzymanych spadków i darowizn. Wskazuje, kto może nie płacić podatku, a także jak obliczyć należny podatek i jaką deklarację należy przedłożyć do urzędu skarbowego. Prosty język, praktyczne przykłady, wzory umów i wniosków, informacje o wysokości opłat sądowych i notarialnych sprawiają, że jest to najlepszy tego typu periodyk na polskim rynku.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of publication: 2021
omentarz uwzględnia najnowsze regulacje dotyczące prawa pracy. Omówiono w nim m.in.: wykonywanie pracy w formie zdalnej, badania lekarskie i szkolenia bhp w czasie epidemii, stosowanie elastycznych form czasu pracy, rozwiązania w zakresie zmiany wymiaru czasu pracy i wynagrodzenia w okresie epidemii, nowe obowiązki pracodawców dotyczące dłużników alimentacyjnych. Pandemia COVID-19 wymusiła istotne zmiany w dotychczasowych zasadach wynikających z prawa pracy. Praca zdalna. W okresie epidemii koronawirusa wprowadzono możliwość wykonywania pracy zdalnej na podstawie ustawy o COVID-19. Przepisy te określają, komu i na jakich warunkach pracodawcy mogą polecić wykonywanie pracy w formie zdalnej. Badania lekarskie i szkolenia bhp. W czasie epidemii koronawirusa wykonywanie badań okresowych i okresowych szkoleń bhp zostało zawieszone. Obowiązują również nowe zasady wykonywania wstępnych szkoleń bhp. Elastyczne formy czasu pracy. Pracodawcy, którzy zostali dotknięci skutkami pandemii koronawirusa, mogą wprowadzić elastyczne rozwiązania w zakresie czasu pracy. Mogą oni np. skrócić dobowy czas nieprzerwanego odpoczynku dla pracownika z 11 godzin do 8 godzin, a tygodniowy czas takiego odpoczynku – z 35 godzin do 32 godzin albo wprowadzić w drodze porozumienia system równoważnego czasu pracy, w którym będzie dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do maksymalnie 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 12 miesięcy. Zmiana wymiaru czasu pracy i wynagrodzenia. W czasie epidemii koronawirusa pracodawcy mogą czasowo obniżyć pracownikom wymiar czasu pracy maksymalnie do 1 etatu oraz wynagrodzenie za pracę na podstawie ustawy o COVID-19. Wszystkie te zagadnienia są w komentarzu wyjaśnione i zobrazowane przykładami. Ponadto od 1 grudnia 2020 r. wprowadzono nowe obowiązki pracodawców wobec pracowników będących dłużnikami alimentacyjnymi. Podwyższono również kary za zatrudnianie takich osób „na czarno” do 45 tys. zł. ATUTY PUBLIKACJI: Atutem książki jest to, że – jako pierwsza publikacja tego typu na rynku – zawiera komentarz do szczególnych rozwiązań w zakresie prawa pracy dotyczących pracy w czasie epidemii COVID-19. Dodatkowymi zaletami publikacji są jej praktyczność i liczne przykłady.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of publication: 2020
Publikacja kompleksowo omawia zmiany w przepisach regulujących tematykę zatrudnienia. Miedzy innymi szeroko potraktowano problematykę rozliczania czasu pracy w odniesieniu do układu kalendarza w 2020 r. Publikacja zawiera nie tylko niezbędne wyliczenia wymiarów czasu pracy, ale również szczegółowe omówienie obowiązku rozliczenia świąt przypadających w sobotę, poparte praktycznymi przykładami. Obszernie został omówiony temat minimalnego wynagrodzenia w 2020 r., którego wzrost do kwoty 2600 zł brutto – a więc o 350 zł – był dużym zaskoczeniem dla pracodawców. Jest to zmiana szczególnie istotna z uwagi na wpływ, jaki ma wysokość tego wynagrodzenia na inne składniki wynagrodzenia czy świadczenia wypłacane przez pracodawców. W wyniku podwyżki płacy minimalnej wzrosną również: ? dodatki za pracę w porze nocnej, ? wynagrodzenia za czas przestoju, ? minimalne odszkodowania za mobbing, ? minimalne odszkodowania za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu i zakazu dyskryminacji, ? minimalne podstawy wymiaru zasiłku chorobowego, ? minimalna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym, ? maksymalne limity wysokości odpraw z tytułu zwolnień grupowych. Omówiono także kwestię wyłączenia dodatków stażowych ze składników wynagradzania, które wlicza się do limitu płacy minimalnej. Poruszając temat zmian w zakresie prawa pracy, nie można pominąć tak istotnej kwestii, jak ubezpieczenia społeczne. W związku z tym także zmiany zachodzące w tym obszarze prawa pracy zostały ujęte w publikacji. Praca w handlu i jej ograniczenia nadal budzą wiele kontrowersji. Od 1 stycznia 2020 r. weszły w życie kolejne zmiany w zakresie dopuszczalności wykonywania pracy w placówkach handlowych. W związku z tym także ta tematyka została poruszona w publikacji. W 2020 r. rozszerza się grono pracodawców objętych obowiązkiem tworzenia pracowniczych planów kapitałowych. Publikacja zatem wyczerpująco i przejrzyście omawia także tę kwestię. Poradnikowy charakter oraz liczne praktyczne przykłady zawarte w publikacji pozwolą Państwu poznać i prawidłowo w praktyce zastosować zmieniające się przepisy.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of publication: 2020
Samozatrudnienie to jedna z form wykonywania zatrudnienia, która w ostatnich latach zyskuje na popularności. Główną przyczyną atrakcyjności takiego rozwiązania dla aktywnych zawodowo jest korzystniejsze ukształtowanie obciążeń podatkowych, a także możliwość obniżenia wysokości składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jaką należy odprowadzać do ZUS. Warto jednak pamiętać o istotnych różnicach między stosunkiem pracy a samozatrudnieniem, które niekoniecznie mogą być korzystne dla osoby samozatrudnionej i jej sytuacji prawnej. Wykonywanie pracy w samozatrudnieniu to – z jednej strony – większa swoboda, a także korzyści płynące z rozwiązań podatkowych, z drugiej zaś – brak wynikającej z przepisów prawa ochrony w szczególnych przypadkach. Samozatrudniony ma też obowiązek samodzielnego prowadzenia księgowości, opłacania składek ZUS i podatków. Musisz to wiedzieć! Czy warto zrezygnować z etatu i przejść na samozatrudnienie Jak założyć indywidualną działalność gospodarczą Na czym polega ulga na start Co zrobić, aby obniżyć składki ZUS Jaką formę opodatkowania wybrać Kiedy istnieje ryzyko uznania samozatrudnienia za stosunek pracy Jakie są plusy i minusy samozatrudnienia
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of publication: 2020
Od 1 stycznia 2021 r. na płatników składek i osoby fizyczne został nałożony nowy, istotny obowiązek – raportowania do ZUS o każdej zawartej przez nich umowie o dzieło. Do publikacji dołączona jest – w formie kartonika – instrukcja „Jak zgłaszać umowy o dzieło do ZUS od 1 stycznia 2021 r.”, w której krok po kroku szczegółowo opisano tę nową procedurę. Ponadto w 2021 r. do kwoty 18,30 zł brutto wzrasta minimalna stawka za godzinę wykonywania umowy cywilnoprawnej, a także do 2800 zł brutto minimalne wynagrodzenie za pracę, które ma wpływ na oskładkowanie kolejnych zawartych umów zlecenia. Od 1 stycznia 2021 r. następna grupa podmiotów zostaje także objęta ustawą o pracowniczych planach kapitałowych (PPK). Do tego nowego systemu oszczędzania włączono, na zasadzie dobrowolności, również zleceniobiorców. Istotne w tym zakresie są zasady przystępowania do PPK tej grupy zatrudnionych, warunki rozliczania wpłat i możliwości korzystania ze zgromadzonych pieniędzy. Niniejsza publikacja przystępnie wyjaśnia powyższe zagadnienia, a ponadto omawia wiele innych aspektów związanych z zatrudnieniem cywilnoprawnym. Jej poradniczy charakter sprawia, że Czytelnik otrzymuje gotowe rozwiązania dotyczące najbardziej popularnych form zatrudnienia cywilnoprawnego. Szczególnie przydatne są wskazówki, jaki rodzaj umowy wybrać oraz jakim rozliczeniom podlega należne z tego tytułu wynagrodzenie.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of publication: 2019
W książce omówiono rewolucyjne zmiany, jakie weszły w życie od 1 stycznia 2019 r. w zakresie prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej. Z publikacji można się m.in. dowiedzieć: jak prowadzić dokumentację w formie elektronicznej, jakie są nowe okresy archiwizacji dokumentów pracowniczych, jak prowadzić akta osobowe na nowych zasadach. Opracowanie uwzględnia obowiązki pracodawców w zakresie prowadzenia dokumentacji kadrowej zawarte w nowym rozporządzeniu w sprawie dokumentacji pracowniczej. W publikacji zostały omówione kwestie związane z nowymi obowiązkami płatników składek, wynikającymi ze skrócenia okresów przechowywania dokumentacji kadrowej. Przystępnie wyjaśnione zostały procedury, zgodnie z którymi pracodawca – płatnik składek – powinien postępować, aby mieć prawo do skróconego okresu przechowywania akt osób zatrudnionych po 1998 r. Omówiono także wszystkie najważniejsze zmiany w dokumentach ZUS związane ze skróceniem przechowywania akt, w tym nowe formularze, które obowiązują od 1 stycznia 2019 r. – ZUS OSW, ZUS RIA, ZUS RPA. Nowe formularze, a także nowe wersje druków dotychczas obowiązujących przedstawiono w instruktażowy sposób i z uwzględnieniem najnowszych wytycznych ZUS w tym zakresie. Książka zawiera nowe wzory dokumentów pracowniczych przygotowane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Omówiono także dokumentowanie kwestii związanych z innymi aspektami zatrudnienia – m.in. zawieraniem umów o pracę, ewidencjonowaniem czasu pracy, odpowiedzialnością porządkową czy badaniami profilaktycznymi pracowników. Książka ma też suplement elektroniczny w postaci specjalnie przygotowanego serwisu z aktywnymi wzorami ponad 40 dokumentów. Są to m.in.: wzór informacji o zmianie formy prowadzenia dokumentacji pracowniczej; wzór regulaminu pracy; wzór regulaminu wynagradzania; wzór obwieszczenia w sprawie systemów i rozkładów czasu pracy oraz okresów rozliczeniowych. Aktywne wersje wszystkich wzorów są zamieszczone w serwisie internetowym INFORLEX PRAWO, dostępnym po zalogowaniu przy użyciu kodu ze zdrapki dołączonej do książki. Publikacja jest nieocenioną pomocą dla każdego pracodawcy oraz osoby odpowiedzialnej za sprawy kadrowe i pracownicze w firmie.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Book
In basket
Date of publication: 2019
Łemkowszczyzna : po obu stronach Karpat / Stanisław Kryciński. - Wydanie 2, poprawione. - Rzeszów : Wydawnictwo Libra PL, 2019. - 318, [2] strony : ilustracje, fotografie, mapy, portrety ; 23 cm.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. 93/94 (1 egz.)
E-book
In basket
Date of publication: 2018
Pracownicze plany kapitałowe (PPK) to nowy program dobrowolnego oszczędzania na dodatkową emeryturę. Środkami PPK pracowników i zleceniobiorców będą zarządzać m.in. fundusze inwestycyjne, fundusze emerytalne i zakłady ubezpieczeń, natomiast pierwsze umowy o zarządzanie PPK na rzecz osób zatrudnionych będą zawierane od 1 lipca 2019 r. Publikacja przystępnie i obiektywnie przedstawia kluczowe zagadnienia dotyczące uczestnictwa pracowników i zleceniobiorców (objętych ubezpieczeniami emerytalno-rentowymi) w tym programie. Informacje w niej zawarte mają na celu wsparcie osób zatrudnionych w podjęciu decyzji o przystąpieniu do tego programu. Z publikacji Czytelnik dowie się m.in.: jak działa automatyczny zapis osób zatrudnionych do PPK; jaka jest wysokość składki w różnych sytuacjach i od czego ona zależy; na jakich zasadach finansowane są składki; jak przebiega procedura rezygnacji z programu. W opracowaniu zwrócono uwagę na praktyczne problemy wynikające z wcześniejszej wypłaty środków z PPK (np. w ramach świadczenia małżeńskiego, poważnej choroby czy wkładu własnego do kredytu), a także ich dziedziczenia. Publikacja jest skierowana do osób zatrudnionych na umowę o pracę oraz na umowę zlecenia, a także do osób na kontrakcie menedżerskim, członków rad nadzorczych, członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz osób wykonujących pracę nakładczą.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Book
In basket
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 94(438).083 (2 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 94(438).083 (1 egz.)
E-book
In basket
Date of publication: 2017
W książce zostały omówione najważniejsze kwestie związane z prowadzeniem przez pracodawcę dokumentacji pracowniczej. Uwzględniono przy tym najnowsze zmiany w przepisach, w wyniku których zmianie uległy niektóre dokumenty związane z zatrudnianiem pracowników. Publikacja ta jest nieocenioną pomocą dla każdego pracodawcy oraz osoby odpowiedzialnej za sprawy kadrowe i pracownicze w firmie. Zatrudniając przynajmniej jednego pracownika, pracodawca musi założyć i prowadzić dokumentację kadrową. Niektóre dokumenty powinny być sporządzane w określonej przepisami formie, inne pracodawca może stworzyć samodzielnie. Prowadzenie dokumentacji kadrowej ma istotne znaczenie praktyczne, pozwala bowiem ustalić uprawnienia pracowników. W przypadku sporu ze stosunku pracy brak właściwej dokumentacji jest okolicznością obciążającą pracodawcę. Wszelkie zaniedbania w zakresie prowadzenia akt osobowych oraz innej dokumentacji są naruszeniem praw pracowniczych. Pracodawca lub osoba działająca w jego imieniu, która nie prowadzi dokumentacji kadrowej, może być ukarana grzywną. Dzięki tej publikacji można dowiedzieć się: • jak prawidłowo prowadzić akta osobowe; • kto powinien mieć regulamin pracy i wynagradzania oraz jak je stworzyć; • jak wypełnić świadectwo pracy po zmianach od 1 czerwca 2017 r.; • w jaki sposób dokumentować przebieg zatrudnienia i zwolnienie pracownika. Ponadto omówiono dokumentowanie kwestii związanych z innymi aspektami zatrudnienia – m.in. zawieraniem umów o pracę, ewidencjonowaniem czasu pracy, odpowiedzialnością porządkową czy badaniami profilaktycznymi pracowników. Całe omówienie jest poparte praktycznymi wzorami dokumentów i przykładami.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of publication: 2017
Publikacja ma charakter poradnika dla mieszkańców, przedsiębiorców poszukujących informacji nt. możliwości i sposobu załatwiania sprawy z wykorzystaniem Internetu, ale również dla podmiotów publicznych realizujących zadania z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. W książce omówione zostały zagadnienia obejmujące zakres działania administracji publicznej (w tym skarbowej, celnej), przedsiębiorstw. Cennym uzupełnieniem książki jest odniesienie obowiązujących i projektowanych procedur do przepisów unijnych dotyczących identyfikacji elektronicznej i usług zaufania, do stosowania których Polska została zobowiązana od 1 lipca 2016 r. Ich właściwe wdrożenie może w znacznym stopniu ułatwić realizację spraw drogą elektroniczną.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Date of publication: 2016
"Pracodawca jest zobowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Powinien to robić przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Do podstawowych obowiązków pracodawcy należy zapewnienie pracownikom profilaktycznej opieki lekarskiej. Obejmuje ona badania wstępne, okresowe i kontrolne. Badanie lekarskie przeprowadza uprawniony do tego lekarz medycyny pracy, który wystawia pracownikowi orzeczenie stwierdzające, że jest zdolny lub niezdolny do wykonywania danej pracy. Przed dopuszczeniem pracownika do pracy pracodawca zapewnia mu przeszkolenie w zakresie bhp oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie. Wstępne szkolenie pracownika nie jest wymagane w razie podjęcia pracy na tym samym stanowisku pracy, które zajmował u danego pracodawcy bezpośrednio przed nawiązaniem z tym pracodawcą kolejnej umowy o pracę. Z kolei szkolenie okresowe nie jest wymagane w przypadku pracownika na stanowisku administracyjno-biurowym. Jednak warunkiem jest, aby rodzaj przeważającej działalności pracodawcy w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej znajdował się w grupie działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, chyba że z oceny ryzyka wynika, że jest to konieczne. Pracodawca jest zobowiązany dostarczyć pracownikowi środki ochrony indywidualnej, a także odzież i obuwie robocze. Obowiązek ten dotyczy jednak tylko niektórych rodzajów pracy i stanowisk pracy. Od 9 lipca 2019 r. obowiązuje nowelizacja przepisów w zakresie napojów i posiłków profilaktycznych. Pracodawca może teraz zapewnić pracownikowi spożycie posiłku w czasie pracy w inny sposób niż wydanie jednego dania gorącego. W szczególności jest to możliwe przez przekazanie produktów umożliwiających przygotowanie posiłku we własnym zakresie lub bonów, talonów, kuponów oraz innych dowodów uprawniających do otrzymania na ich podstawie takich produktów lub posiłku. "
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Book
In basket
This item is available in 3 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 94(438).082 (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 94(438).082 (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 94(438).082 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again